مقدمه الحمد لله الذی أنزل الکتاب تبیانا لکل شیء این مقاله دو واژه "صلاه " و "زکاه " را بر اساس وجوه چند گانه ای که در کتب وجوه ونظایر برای آن ذکرشده است با شش ترجمه (آیتی, مکارم, فولادوند, مجتبوی,الهی قمشه ای , بهرام پور)و یک تفسیر (ترجمه جوامع الجامع) مقایسه کرده است تا میزان معرفت وتاثیر مترجمین از وجوه مختلف واژه در ترجمه آیات مشخص شود ,ابتدادر این مقاله به دیدگاه لغت شناسان درباره این دو واژه پرداخته شده است سپس وجوه هر واژه را بیان کرده ایم ودر ذیل هر وجه ترجمه مترجمین را آورده ایم ودر پایان میزان تاثیر پذیری در ترجمه ها را بیان کرده ایم امیدواریم مورد استفاده خوانندگان محترم قرارگیرد.
د یدگاه لغت شناسان درباره واژه صلاه مفردات راغب می گوید: این ماده از «صاد ,لام , و حرف معتل»تشکیل شده ,(اختلاف است که آیا « صلوه » ناقص «واوی» است یا ناقص «یایی») , راغب اصفهانی معتقد است که ناقص «یایی» است. معنای اولیه آن دعا کردن , کلمه صلوه در قرآن «78» مرتبه تکرار و از ریشه آن «98» کلمه استعمال شده است. در معجم المفهرس ذیل کلمه صلاه مشتقاتی ذکر شده است عبارتند از : صل , صلوات , مصلی , مصلین , صلاتی , صلاتهم , صلا ته , صلاتک, تصلی , یصلی , یصلون, صلواتهم,....که «24»کلمه می باشد. این واژه ریشه دو معنایی دارد: یکی به معنای آتش و آنچه مانندآن گرمی دارد و دیگری نوعی عبادت است « أصلان أحدهما النار و ما أشبهها من الحمی و الاخر جنس من العباده»(1) v صلی : ملازم شد , بریان شد, وارد آتش شد ( ماضی ثلاثی مجرد ) , تکرار در قرآن , 13مرتبه ( الذی یصلی النار الکبری) (اعلی آیه 12) «همان کسی که در آتش سترگ وارد می شود { و ملازم آتش می شود} v أصلی: بریان کرد ,وارد آتش کرد ( ماضی باب افعال ) تکرار در قرآن ,4مرتبه.( إن الذین کفروا بآیاتنا سوف نصلیهم نارا ) «همانا کسانی که به آیات ما کفر ورزیذند , به زودی آنها رادر آتشی وارد می کنیم.» v صلی: نماز خواند , دعا کرد, سوزاند (ماضی باب تفعیل) تکرار در قرآن ,12 مرتبه( وذکر اسم ربه فصلی)(اعلی آیه 15)« و {انکه} نام پروردگارش را یا دکرد,سپس نماز خواند .(خذ من أموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها و صل علیهم) (توبه آیه 103)«از اموال آنها صدقه ای {=زکات}بگیر تا به وسیله آن , پاکشان سازی و ان راپرورش دهی وبه آنها دعا کن» « خذوه فغلوه ثم الجحیم صلوه ) (الحاقه/31)« او را بگیرد ئ در بند {و زنجیر} ش کنید! سپس او را در دوزخ بیفکنید . v اصطی : گرم شد ( ماضی با ب افتعال ) تکراردر قرآن 2مرتبه (أو آنیکم بشهاب قبس لعلکم تصطلون ) (نمل /7) « یا شعله آتشی برای شما می آورم شاید شما گرم شوید ................................................................................................................. 1- مفردات قرآن برگرفته از معجم مقائیس اللغه v صلی : سوختن , چشیدن حرار ت آتشی (مصدر ثلاثی مجرد ) تکرار در قرآن , 1مرتبه . ( ثم لنحن أعلم بالذین هم أولی بها صلیا ) (مریم /70) « آن گاه قطعا ما به کسانی که به در آمدن و سوختن در آن [آتش] سزا وارترند آگاه تریم » . v صال : وارد آتش شده , بریان شده (اسم ثلاثی مجرد ) تکرار در قرآن 3مرتبه (ما انتم علیه بفاتنین * الا من هو صال الجحیم ) هرگز نمی توانید کسی را [ با آن] فریب دهید , جز کسی را که به دوزخ وارد شده است .»(صا فات /162) v مصلی : عبادتگاه , محل بر پایی نماز ( اسم مکان ) تکرار در قرآن یک مرتبه ( واتخذوا من مقام إبراهیم مصلی ) «از مقام ابراهیم , عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید .» (بقره /125) v صلوات :تحیتها و درود ها (جمع مکسر صلاه ) تکرار در قرآن 5 مرتبه. ( اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمه ) (بقره /157) «[اینها] همان ها هستند که درودها و بخشایشی از پروردگارشان بر آنها ست .(1) <**ادامه مطلب...**> ................................................................................................................. 1.مفردات قرآن /حمید محمدی /ص183
قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت |